Τρίτη, 14 Ιουλίου 2020

Ανακοίνωση της Επιτροπής Παιδείας της Κίνησης Κομμουνιστών - Εργατικός Αγώνας.

Η έξαρση της πανδημίας τους προηγούμενους μήνες οδήγησε σε αναπροσαρμογές στην εκπαιδευτική διαδικασία των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Με σχετικά γρήγορους ρυθμούς, προωθήθηκε η διαδικασία της τηλε-εκπαίδευσης, μέσω της σύγχρονης (ζωντανή μετάδοση μαθημάτων) και της ασύγχρονης (διαδικτυακές πλατφόρμες ανάρτησης υλικού) μεθόδου.

Η διαδικασία βέβαια ανέδειξε και πολλά προβλήματα, όπως ότι πολλοί φοιτητές δεν είχαν πρόσβαση στις διάφορες πλατφόρμες επειδή δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο ή δεν έχουν υπολογιστή, το εκπαιδευτικό υλικό και τα μαθήματα δεν αναρτιόταν σε πολλές περιπτώσεις, οι πλατφόρμες ζωντανής μετάδοσης είχαν όριο ατόμων, οι διδάσκοντες δεν έχουν λάβει την κατάλληλη επιμόρφωση. Σε αυτό το πλαίσιο, καλείται πλέον να ολοκληρωθεί το εξάμηνο και να πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις.

Η αγωνία των φοιτητών για το πώς και πότε θα δώσουν τις εξετάσεις τους είναι απόλυτα δικαιολογημένη. Μολονότι τα Ιδρύματα είναι εκείνα τα μόνα αρμόδια να πάρουν τις τελικές αποφάσεις, το Υπουργείο τήρησε «σιγή ιχθύος» χωρίς να δώσει καμία απολύτως κατεύθυνση. Οι διοικήσεις των Ιδρυμάτων, ενώ είναι εκείνες που θα πάρουν τις αποφάσεις, κινήθηκαν στο ίδιο μήκος κύματος με το υπουργείο. Χωρίς να παίρνουν ουσιαστικά θέση, πριμοδοτούν -και ορισμένα ιδρύματα ήδη αποφάσισαν- τη μέθοδο της τηλε-εξέτασης. Αυτό το αιτιολογούν διότι «δεν μπορούν» όπως λένε, «να βάλουν σε κίνδυνο ή να επιβάλλουν τις δια ζώσης εξετάσεις στους διδάσκοντες» και διότι «δεν υπάρχουν οι απαραίτητοι όροι για την διεξαγωγή δια ζώσης εξεταστικής». Επαφίεται δηλαδή στη κρίση του κάθε διδάσκοντα ο τρόπος εξέτασης κάθε μαθήματος.

Πέρα από το προφανές ερώτημα, ότι δηλαδή πως γίνεται να πληρούνται οι όροι για το άνοιγμα σχολείων και την διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων, ή το πλήρες άνοιγμα των επιχειρήσεων εστίασης και του τουρισμού εν γένει, και να μην πληρούνται για την δια ζώσης εξεταστική, οφείλουμε να εξετάσουμε ορισμένα ζητήματα.

Η εκπαιδευτική διαδικασία των ΑΕΙ, οφείλει να δημιουργεί νέους επιστήμονες, εφοδιασμένους με τα απαραίτητα εργαλεία, για να προσφέρουν στη κοινωνία. Πώς οι φοιτητές θα γίνουν επιστήμονες, όταν δεν έχουν προμηθευτεί τα συγγράμματα, και για να δώσουν εξετάσεις, αλλά και για να αφομοιώσουν κριτικά το αντικείμενο του κάθε μαθήματος;

Πώς οι φοιτητές θα γίνουν επιστήμονες, όταν η ζωντανή αλληλεπίδραση μέσα στα αμφιθέατρα, μετατρέπεται σε στείρα παρακολούθηση της μιας ή της άλλης διάλεξης; Σαφώς η τηλε-εκπαίδευση ήταν ένα έκτακτο μέτρο σε ειδικές συνθήκες. Η μονιμοποίηση της, και δη η πραγματοποίηση τηλε-εξεταστικής, αποτελεί πολιτική επιλογή, και ως τέτοια κρίνεται.

Καταρχάς, δεν είναι δεδομένη η πρόσβαση για όλους. Πολλοί είναι εκείνοι που δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, ή η πρόσβαση τους δεν είναι καλής ποιότητας, εκείνοι που δεν έχουν υπολογιστή ή κάμερα και μικρόφωνο. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η όξυνση των ταξικών φραγμών στη τριτοβάθμια παιδεία.

Διερωτάται κανείς, πώς είναι δυνατόν να δοθεί εξέταση προφορική μέσω ενός υπολογιστή, ιδιαίτερα σε σχολές όπως τα Πολυτεχνεία, οι σχολές που πραγματεύονται τις φυσικές επιστήμες, όπου έχουν και εργαστήρια εκτός των άλλων. Μάλιστα, στο τμήμα Φυσικοθεραπείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ), συζητείται πριν λίγο καιρό, να πραγματοποιηθεί εξέταση σε μάθημα που έχει ως αντικείμενο την ανατομία μέσω υπολογιστή, και ο φοιτητής να έχει δίπλα του τρίτο άτομο ώστε να απαντά στις ερωτήσεις του διδάσκοντα, δείχνοντας σημεία του σώματος του τρίτου. Πέραν του ζητήματος προσωπικών δεδομένων που τίθεται, συνολικά η πραγματοποίηση τηλε-εξεταστικής αποτελεί ξεκάθαρη υποβάθμιση των σπουδών.

Τα διευρυμένα προβλήματα που υπάρχουν εδώ και χρόνια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οξύνθηκαν ακόμη περισσότερο. Φαίνεται πλέον πεντακάθαρα η υποχρηματοδότηση, η υποστελέχωση των ιδρυμάτων τόσο σε διοικητικό όσο και σε διδακτικό προσωπικό, η υλικοτεχνική ανεπάρκεια, οι συνέπειες απ’ τη παράδοση της μέριμνας στους διάφορους εργολάβους. Οι εξεταστικές, τα μαθήματα και τα εργαστήρια, δεν πρέπει να χαθούν επειδή αυτό θα σημαίνει άλλο ένα εξάμηνο εξόδων για την εργατική-λαϊκή οικογένεια, σε συνθήκες εξαιρετικά δύσκολες, που όπως φαίνεται θα γίνουν χειρότερες. Πρέπει να πραγματοποιηθούν δια ζώσης, με την εξασφάλιση όλων των απαραίτητων προϋποθέσεων. Αυτό σημαίνει, ότι θα δοθεί τώρα έκτακτο κρατικό κονδύλι, ώστε:

  • Όπου δεν υπάρχουν οι απαραίτητοι χώροι σε ένα ίδρυμα, να εκμισθώνονται νέοι.
  • Να αγοραστεί όλο το απαραίτητο υγειονομικό υλικό (γάντια, μάσκες, αντισηπτικά κλπ) και να διατεθεί δωρεάν στους φοιτητές.
  • Να καλυφθούν όλα τα κενά σε διδακτικό και διοικητικό προσωπικού με σταθερές σχέσεις εργασίας.
  • Να γίνονται τακτικές απολυμάνσεις των Ιδρυμάτων.
  • Να καλυφθούν όλα τα έξοδα μετακίνησης στους φοιτητές από την επαρχία που θα έρθουν να δώσουν.
  • Να παραδοθούν επιτέλους, έστω και την ύστατη ώρα, όλα τα συγγράμματα.

Σαφώς, στους φοιτητές που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες ή έχουν μέλη της οικογένειας τους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, είτε για οποιονδήποτε λόγο δεν επιθυμούν να εξεταστούν δια ζώσης, πρέπει να δοθεί η δυνατότητα εξέτασης μέσω εναλλακτικών μορφών, όπως είναι η απαλλακτική εργασία.

Είναι αναγκαίο επίσης, η εξεταστική τόσο του εαρινού εξαμήνου, όσο και του Σεπτέμβρη, να γίνει διπλή -το λιγότερο σε ορισμένα πολυπληθή μαθήματα- ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους φοιτητές που εργάζονται -και δεν είναι και λίγοι- να κανονίσουν με τον εργοδότη τους την άδεια τους, πράγμα διόλου εύκολο στις σημερινές συνθήκες και πολύ περισσότερο στις εποχικές επιχειρήσεις το καλοκαίρι.

Ακόμη, να μην χαθεί κάποιο μάθημα για φοιτητές οι οποίοι πρέπει να μείνουν σε καραντίνα την ημέρα εξέτασης, λόγω ασθενείας ενός προσώπου που διαμένουν μαζί. Οπως είναι φυσικό, εξαιτίας της ίδιας της φύσης της τηλε-εκπαίδευσης, η ύλη είναι αναγκαίο να τροποποιηθεί, να αφορά μονάχα ό,τι έχει διδαχτεί.

Θεωρούμε ότι μόνο έτσι μπορούν να πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις των ΑΕΙ χωρίς να αποκλείεται και να κινδυνεύει κάνεις φοιτητής και κανένας διδάσκοντας ή να υποβαθμίζεται η εκπαιδευτική διαδικασία.

Καθήκον των φοιτητών, των διδασκόντων και των Συλλόγων τους είναι να αγωνιστούν με κάθε τρόπο, ώστε υπουργείο και διοικήσεις να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν για την διεκπεραίωση, χωρίς ταξικούς φραγμούς, των εξετάσεων σε όλα τα Ανώτατα Ιδρύματα της χώρας.

 

Επιτροπή Παιδείας

της Κίνησης Κομμουνιστών - Εργατικός Αγώνας

Ιούνιος 2020

IMAGE Ο μεγάλος... περίδρομος
Πέμπτη, 02 Ιουλίου 2020
Γράφει ο Κώστας Γρηγοριάδης. “Μεγάλος περίπατος” ονομάστηκε μια από τις μεγαλύτερες αστικές αναπλάσεις στο κέντρο της Αθήνας. Εμπνευστής του ο δήμαρχος Αθηναίων Κ. Μπακογιάννης. >>>>>>

Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη

Διαβάστε το on line πατώντας την εικόνα

Αποθηκεύστε το pdf πατώντας ΕΔΩ

Αξίζει να δείτε