Εργατικός Αγώνας

Βόμβα στην οικονομία οι αυξήσεις στις πρώτες ύλες

Της Αφροδίτης Τζιαντζή.

Στον τοίχο της πραγματικότητας προσκρούει το κλίμα αισιοδοξίας που καλλιεργεί η κυβέρνηση για ραγδαία οικονομική άνθηση, η οποία θα φανεί μόλις εισρεύσουν τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης.

«Βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής οικονομίας» αποκαλεί το Εμπορικό Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών τις αλματώδεις αυξήσεις στις διεθνείς χρηματιστηριακές τιμές πρώτων υλών και τελικών προϊόντων και υπηρεσιών και τις υπέρογκες αυξήσεις των ναυτιλιακών ναύλων, που έχουν εκτοξευτεί κατά… 525% τον τελευταίο χρόνο.

Η έρευνα του ΕΒΕΑ για τη διεθνή άνοδο των τιμών σε συνδυασμό με τις δραματικές εκκλήσεις προς την κυβέρνηση να λάβει μέτρα πριν η ακρίβεια γονατίσει επιχειρήσεις και καταναλωτές επιβεβαιώνουν με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο το πρόσφατο πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» για τσουχτερές αυξήσεις στα καταναλωτικά προϊόντα («Πανδημία ακρίβειας» 27/5). Κυρίως όμως επιβεβαιώνεται η διάχυτη αίσθηση ότι η ζωή μας γίνεται ακριβότερη μέρα με τη μέρα, ενώ ο μισθός όχι μόνο δεν αναπροσαρμόζεται για να καλύψει τις ανάγκες μας, αλλά κινδυνεύει να εξαερωθεί σε… ρεπό κοπανιστό, όπως είναι το νέο νόμισμα που οραματίζεται ο υπουργός Εργασίας για να πληρώνονται οι υπερωρίες.

Τα στοιχεία που παραθέτει το ΕΒΕΑ είναι σε έναν βαθμό γνωστά σε όσους παρακολουθούν καθημερινά τους δείκτες τιμών πρώτων υλών στα διεθνή χρηματιστήρια, παρουσιάζονται όμως για πρώτη φορά στο σύνολό τους, δίνοντας ένα τρομακτικό πανόραμα του κλοιού που σφίγγει σχεδόν όλους τους κλάδους της δευτερογενούς παραγωγής και των υπηρεσιών.

Ενδεικτικά μέσα σε έναν χρόνο η βενζίνη αυξήθηκε κατά 52,14%, η ξυλεία 52,3%, το πετρέλαιο θέρμανσης και το μαζούτ σχεδόν 38%, ο χαλκός 33,19%, το καλαμπόκι 35,64%, το γάλα 20% κ.ο.κ. Εκρηκτική είναι η άνοδος στο λίθιο (91,4%) που χρησιμοποιείται από τα γυαλικά και τις μπαταρίες μέχρι τα λιπαντικά και τα φάρμακα. Παράλληλα οι ελληνικές εισαγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν τα εξωπραγματικά πλέον κόστη μεταφοράς εμπορευμάτων.

 

Χαρακτηριστικά, η μεταφορά ενός κοντέινερ από την Ασία στην Ευρώπη κοστίζει πλέον πάνω από 10.000 δολάρια, όταν πριν από έναν χρόνο κόστιζε λιγότερο από 2.000 δολάρια. «Ο συνδυασμός των έντονων αυξητικών τάσεων του τιμάριθμου με τα χαμηλά εισοδήματα και τα μηδενικά επιτόκια αποτελεί ωρολογιακή βόμβα στην ελληνική αγορά, απειλώντας επιχειρήσεις και καταναλωτές» καταλήγει το ΕΒΕΑ, προειδοποιώντας την κυβέρνηση ότι θα κληθεί να διαχειριστεί «τσουνάμι προβλημάτων, δεδομένης της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας, αλλά και της στάσης που τηρούν διαχρονικά τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, διατηρώντας κλειστές τις κάνουλες ρευστότητας στην αγορά».

Ζητά να βρεθεί η «χρυσή τομή», ανάμεσα σε μια περιορισμένη αύξηση των επιτοκίων σε διεθνή κλίμακα και σε «μια συνετή δημοσιονομική πολιτική αύξησης των εισοδημάτων των καταναλωτών, ώστε να αποτραπεί η αναμενόμενη δραματική μείωση της αγοραστικής κίνησης».

Τέλος, θεωρεί αυτονόητο ότι πρέπει να ενισχυθεί η στήριξη των επιχειρήσεων και των εργαζομένων, ώστε να μη διαρραγεί η κοινωνική συνοχή. Όταν τα Επιμελητήρια, που εκπροσωπούν μια σημαντική μερίδα των εργοδοτών, αναγνωρίζουν εμμέσως την ανάγκη αυξήσεων στους μισθούς (έστω ονομάζοντάς την «ενίσχυση του εισοδήματος»), ενώ η κυβέρνηση καθ’ υπόδειξη του ΣΕΒ ψαλιδίζει μισθούς και εισοδήματα, καταλαβαίνουμε ότι τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά ως επικίνδυνα.

                                                                                                                                 

 

Πηγή: efsyn.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη
Εργατικός Αγώνας