Εργατικός Αγώνας

…περί εκπαίδευσης και ανάπτυξης…

Άρθρο ειδικού συνεργάτη

Στο παρόν άρθρο θα προσπαθήσω να αναπτύξω ορισμένες σκέψεις σχετικά με διαδικτυακές πλατφόρμες εκπαίδευσης καθώς επίσης και την ανάπτυξη.

Διαδικτυακές πλατφόρμες εκπαίδευσης

Δύο βασικές διαδικτυακές πλατφόρμες εκπαίδευσης στις οποίες τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου προσφέρουν δωρεάν διαδικτυακά μαθήματα πολύ υψηλού επιπέδου (δομή, περιεχόμενο, τρόπος οργάνωσης κ.λπ.) είναι οι παρακάτω:

Coursera (www.coursera.org)

edX (www.edx.org)

Για να αναπτυχθούν οι παραπάνω διαδικτυακές πλατφόρμες χρειάστηκε να συγκεντρωθούν πολλά εκατομμύρια ευρώ. Πανεπιστήμια όπως το ΜΙΤ (Τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασαχουσέτης-ΗΠΑ), το ΕΤΗΖ (Πολυτεχνείο Ζυρίχης-Ελβετία), το EPFL (Πολυτεχνείο Λοζάνης-Ελβετία), το TU Delft (Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Delft-Ολλανδία) και λοιπά πολλά συγκέντρωσαν τους οικονομικούς πόρους που απαιτούνταν και χρηματοδότησαν την ανάπτυξη των ανωτέρω διαδικτυακών εφαρμογών. Η εγγραφή στις πλατφόρμες είναι δωρεάν. Το ίδιο ισχύει και για την παρακολούθηση των μαθημάτων. Η δομή που ακολουθείται είναι ίδια με την τυπική δομή πανεπιστημιακών παραδόσεων. Υπάρχουν οι διαλέξεις σε μορφή video, εβδομαδιαίες εργασίες, ημερομηνίες παράδοσης εργασιών, ενδιάμεσες και τελικές εξετάσεις.

Όπως προανέφερα επειδή τα πανεπιστήμια που έχουν οργανώσει τις ανωτέρω πλατφόρμες εκπαίδευσης είναι ορισμένα από τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια του δυτικού κόσμου, η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης είναι εξαιρετικά υψηλή. Σε όσους καταφέρουν να παρακολουθήσουν επιτυχώς τα μαθήματα χορηγείται ένα Πιστοποιητικό (Certificate of Accomplishment). Όλα δωρεάν. Υπάρχει η δυνατότητα επιλογής σειράς μαθημάτων η επιτυχής παρακολούθηση των οποίων οδηγεί σε Πιστοποίηση στο συγκεκριμένο πεδίο. Αυτά συνήθως χρεώνονται. Η πολιτική χρέωσης (π.χ. ανά μάθημα ή ανά πιστοποιητικό) είναι υπ’ ευθύνη του πανεπιστημίου που παρέχει το μάθημα. Τα ίδια μαθήματα που οδηγούν στην πιστοποίηση μπορεί ο ενδιαφερόμενος να τα παρακολουθήσει και δωρεάν. Μπορεί μεν να λάβει πιστοποίηση για το κάθε ξεχωριστό μάθημα αλλά δεν μπορεί να λάβει πιστοποιητικό για το σύνολο του προγράμματος (course). To κόστος για την πιστοποίηση συνήθως ανέρχεται σε 300-400 € για 5-8 μαθήματα ανά πρόγραμμα. O όγκος δουλειάς που απαιτείται είναι συνήθως αρκετά μεγάλος από θεωρητικής (μελέτη κεφαλαίων βιβλίων, επιστημονικών άρθρων, εγχειριδίων χρήσης κ.λπ.) αλλά και από πρακτικής σκοπιάς (ανάπτυξη αλγορίθμων, προσομοιώσεις, συγγραφή επιστημονικού τύπου εργασιών) κ.λπ.

Ανά μάθημα συνήθως συμμετέχουν χιλιάδες «άτυποι» διαδικτυακοί φοιτητές απ’ όλο τον κόσμο. Όσον αφορά το κομμάτι της αξιολόγησης, αυτή γίνεται με δύο τρόπους. Ο ένας περιλαμβάνει την απάντηση ερωτήσεων με μορφή quiz και αυτοματοποιημένη διαδικασία βαθμολόγησης, ενώ ο άλλος την αξιολόγηση τύπου peer evaluation (αξιολόγηση μεταξύ ομότιμων). Για την πραγματοποίηση της αξιολόγησης μεταξύ ομότιμων, δίδεται από τους εκάστοτε εκπαιδευτές μια φόρμα με τις τυπικά «σωστές» απαντήσεις ως οδηγός (rubric). Κάθε φοιτητής που συμμετέχει σε μάθημα είναι υποχρεωμένος να βαθμολογήσει 4-5 διαδικτυακούς συναδέλφους του. Η σύγκριση των απαντήσεων του εξεταζόμενου με τις πρότυπες απαντήσεις του εκπαιδευτή οδηγεί τον ομότιμο – εξεταστή στο να αξιολογήσει τους συναδέλφους του.

Διαδικτυακές πλατφόρμες εκπαίδευσης και ανάπτυξη

Θα ήθελα ιδιαίτερα να σταθώ σε κάτι που έχω παρατηρήσει και το οποίο έχει άμεση σχέση με την «μαγική» λέξη ανάπτυξη, την οποία συχνά πυκνά ακούμε στην Ελλάδα της κρίσης. Τα τεχνολογικά πανεπιστήμια και ειδικά τα πολυτεχνεία της Ελβετίας και της Γερμανίας παραδίδουν μαθήματα στις ανωτέρω πλατφόρμες που σχετίζονται με την ανάπτυξη δυτικού τύπου υποδομών στην Αφρικανική Ήπειρο.

Έχει τύχει να παρακολουθήσω ορισμένα από αυτά τα μαθήματα. «Μαγεία». Το επιστημονικό υπόβαθρο των ανθρώπων – καθηγητών, οι ειδικές, εξειδικευμένες, τεχνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες των ανθρώπων αυτών είναι εξαιρετικά υψηλές. Δεν υπάρχει μέτρο σύγκρισης με την συντριπτική πλειοψηφία όσων έτυχε να συναντήσω στα ελληνικά πανεπιστήμια ως προπτυχιακός και μεταπτυχιακός φοιτητής.

Σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις που έχω κατά καιρούς με φίλους, έχοντας φρέσκια την εμπειρία της συμμετοχής σε μαθήματα που σχετίζονται με ανάπτυξη υποδομών έτυχε να αναφέρω πως εάν ο δυτικός καπιταλισμός (αμερικανικός και ευρωπαϊκός) θέλει να ξεπεράσει την κρίση του (στασιμότητα οικονομικών δεικτών, μειωμένοι ρυθμοί παραγωγής, χαμηλά περιθώρια κέρδους κ.λπ. κ.λπ. κ.λπ.) τότε θα οδηγηθεί στο να αναπτύξει δυτικού τύπου υποδομές σε διάφορες περιοχές της Αφρικής. Ήδη γίνεται.

Αν σε προηγούμενο άρθρο μου «επιτέθηκα» στον όρο «αναιμική καπιταλιστική ανάπτυξη» ο λόγος πηγάζει απ’ όσα αναφέρω παραπάνω. Προσωπικά θεωρώ πως είναι ανεπίτρεπτο για ένα κόμμα (το ΚΚΕ) το οποίο φιλοδοξεί να παίζει πρωτοπόρο ρόλο και ρόλο πρωτοκαθεδρίας από την σκοπιά των στόχων και επιδιώξεων της εργατικής τάξης σε επίπεδο τουλάχιστον ΕΕ (Ευρώπης) να μην μπορεί να αξιοποιήσει κατάλληλα αυτές τις πλατφόρμες και να μην έχει ανθρώπους να τις παρακολουθούν και εν συνεχεία να βγάζουν συμπεράσματα χωρίς, βέβαια, να ετεροκαθορίζονται. Ο όρος «αναιμική καπιταλιστική ανάπτυξη» είναι λανθασμένος. Από επιστημονική, μαρξιστική ακόμα και αστικοδημοκρατική σκοπιά.

Το LinkedIn είναι ένα είδος Facebook για επαγγελματίες. Μπορεί ο καθείς να δημιουργήσει έναν λογαριασμό και εν συνεχεία να εμπλουτίσει το βιογραφικό του. Πρόσφατα έτυχε να διαβάσω ένα άρθρο δημοσιευμένο εντός του LinkedIn σχετικά με την αναγκαιότητα δημιουργίας επιχειρηματικού πνεύματος (entrepreneurship) στην Νιγηρία. Ο αναγνώστης ας μην απορήσει. Η Νιγηρία είναι μια χώρα με πάρα πολλά αποθέματα πετρελαίου (κρατήστε και ως υποσημείωση μια κάποια Μπόκο Χαράμ, κάτι σαν το ISIS, προαγωγοί των συμφερόντων της δυτικής ελίτ, άμεσα και έμμεσα. Αλλά αυτό είναι μια υπόθεση εργασίας ή ένα σενάριο συνωμοσίας). Επειδή ο δυτικός καπιταλισμός είναι εξαιρετικά «σοφός» ξέρει ότι πρέπει να κερδίσει το παιχνίδι σε πολιτισμικό επίπεδο εάν δεν θέλει να δημιουργήσει μια νέα κοστοβόρα (πολεμικές επιχειρήσεις, συντήρηση στρατιωτικών μονάδων κ.λπ.) «Μέση Ανατολή». Για το λόγο αυτό επιλέγει να «εξάγει» με διάφορους τρόπους τον «καπιταλιστικό άνθρωπο» σε περιοχές – στόχους για τους μονοπωλιακούς ομίλους κατά κύριο λόγο του κατασκευαστικού κλάδου και εν συνεχεία όλων των υπολοίπων κλάδων.

Η Αριστερά και ειδικότερα η Κομμουνιστική της πτέρυγα θα πρέπει να έχει ξεκάθαρη εικόνα αυτού που οι αγγλοσάξονες αποκαλούν «Big Picture». Όταν λοιπόν εξετάζει κανείς οικονομικούς δείκτες, δείκτες ανάπτυξης κ.λπ. θα πρέπει να ξέρει για τι πράγμα μιλά καθώς και την κλίμακα και έκταση αυτού για το οποίο μιλά. Εάν το κάνει αυτό τότε δύσκολα θα πέσει σε ιδεολογικά ολισθήματα και παιδαριώδεις εκτιμήσεις τύπου «αναιμικής καπιταλιστικής ανάπτυξης».

Όταν πρωτοξεκίναγε η κρίση θυμάμαι ένα καθόλα αξιόλογο στέλεχος του ΚΚΕ (της περιφέρειας), αναφερόμενος σε αυτά που διαφαίνονταν ότι θα γίνουν (η θύελλα που ερχόταν, τα νέα μέτρα που αναμένονταν κ.λπ.) να χρησιμοποιεί τον όρο «αυτοσχεδιάζουν» για να χαρακτηρίσει την ευρωπαϊκή αστική τάξη και τον τρόπου που αυτή πράττει. Όσο «αναιμική» είναι η καπιταλιστική ανάπτυξη άλλα τόσο «αυτοσχεδιάζουν» οι εξουσιαστές μας. Ο ορίζοντας σχεδιοποίησης από πλευράς των επιστημονικών ελίτ που η αστική τάξη έχει στη διάθεση της αγγίζει τα 50-100 χρόνια. Σε καμία περίπτωση δεν «αυτοσχεδιάζουν». Υλοποιούν σχέδια ως αποτέλεσμα κεντρικού σχεδιασμού. Κάθε ελίτ που φιλοδοξεί να παίξει έναν ρόλο σε παγκόσμια κλίμακα έχει και τα αντίστοιχα εργαλεία κεντρικού σχεδιασμού.

Κατά την γνώμη μου, η δυτική ελίτ θα καταφέρει να ξεπεράσει την παρούσα οικονομική κρίση για τα επόμενα 100 – 200 χρόνια αναπτύσσοντας δυτικού υποδομές στην αφρικανική ήπειρο. Οι προστριβές με περιφερειακά ανερχόμενα κέντρα συγκέντρωσης κεφαλαίου τύπου BRICS(A)* θα είναι προσωρινές ή ακόμα κι αν τραβήξουν στον χρόνο δεν θα έχουν την ισχύ να σταματήσουν τα σχέδια για τον εκδυτικισμό της αφρικανικής αλλά και της ασιατικής ηπείρου.

Ο 21ος αιώνας είναι ο αιώνας στον οποίο η ανθρωπότητα θα κάνει «δύο βήματα πίσω». Για «παρηγοριά» της θα έχει την «διεύρυνση της παραγωγικής βάσης σε παγκόσμια κλίμακα» την οποία θα συνοδεύει μια ψευδό-ορθολογικότητα συνυφασμένη με οικονομικούς δείκτες, ανάπτυξη, καινοτομία, προστασία του περιβάλλοντος, βελτιστοποιήσεις κ.λπ. Η αντιστροφή της πραγματικότητας εις την νιοστή, του ν τείνοντος στο άπειρο.

Πέτρος Ιωαννίδης

3 Οκτώβρη 2014

* Σε ένα από τα προηγούμενα άρθρα που είχα γράψει, μετά την επίσκεψη του κ. Πούτιν στην Αργεντινή, είχα τολμήσει να προσθέσω στους BRICS το Α. Μετά την τεχνολογική βοήθεια από πλευράς της ρωσικής εταιρείας ατομικής ενέργειας προς την Αργεντινή για την κατασκευή πυρηνικών σταθμών παραγωγής ενέργειας ήρθε να προστεθεί η δήλωση κινέζου αξιωματούχου περί οικονομικής ενίσχυσης της Αργεντινής από την Κίνα της τάξεως των 11 δις δολαρίων για να αποφύγει την χρεωκοπία. Για κάποιον λόγο η Αργεντινή αποκτά ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο για τους BRICS.

 

Κι ένα τραγούδι από τους Χαΐνηδες

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη
Εργατικός Αγώνας