Εργατικός Αγώνας

Μεγάλη τραγωδία – Εγκληματικές ευθύνες

Για την πυρκαγιά στο Norman Atlantic

Η πολύνεκρη τραγωδία του Norman Atlantic με δέκα νεκρούς και 36 αγνοούμενους στην Αδριατική, ως αυτή τη στιγμή, στο δρομολόγιο Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα φέρνει για άλλη μια φορά στην επικαιρότητα τις συνθήκες που επικρατούν στις θαλάσσιες συγκοινωνίες, τους κινδύνους που ελλοχεύουν για εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες και πληρώματα, τις ελλείψεις των σκαφών και τις πελώριες ευθύνες των κυβερνήσεων που τουλάχιστον ανέχονται την ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφαλαίου.

Απ’ ό,τι έγινε γνωστό το πλοίο ιταλικής ιδιοκτησίας και υπό ιταλική σημαία είχε ναυλωθεί από την ΑΝΕΚ. Αναφορά του λιμεναρχείου Πάτρας που είδε το φως της δημοσιότητας αποκαλύπτει ότι στο πλοίο είχαν εντοπιστεί επικίνδυνες ελλείψεις στους τομείς της πυροπροστασίας και των σωστικών μέσων. Η ΑΝΕΚ, από την πλευρά της, ανακοίνωσε ότι η ίδια δεν φέρει καμία ευθύνη αφού το πλοίο ήταν εφοδιασμένο με όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά ασφάλειας. Κατά παρόμοιο τρόπο και η ιδιοκτήτρια εταιρεία δεν αναγνωρίζει καμία ευθύνη. Εξάλλου αυτό δεν συμβαίνει πρώτη φορά, έτσι γίνεται πάντα.

Στο πλοίο, σύμφωνα με τις ελληνικές αρχές επέβαιναν 478 επιβάτες εκ των οποίων έχουν διασωθεί, μέχρι την ώρα που γράφεται το σημείωμα αυτό, 432 επιβάτες και δυστυχώς υπάρχουν 10 νεκροί και 36 αγνοούμενοι. Σύμφωνα όμως με την Ιταλίδα υπουργό άμυνας οι επιβαίνοντες ήταν 458 εκ των οποίων έχουν διασωθεί οι 427. Επιπλέον υπάρχουν βάσιμες υποψίες και έγινε σχετική αναφορά σε αυτό, ότι ταξίδευαν και επιβάτες που δεν είχαν καταγραφεί στους καταλόγους των επιβατών, πράγμα που πιθανόν να κάνει την τραγωδία πολύ μεγαλύτερη.

Η πολιτική που εφαρμόστηκε διαχρονικά έχει τεράστια ευθύνη. Οδήγησε στις μειωμένες οργανικές συνθέσεις των πληρωμάτων χάριν των κερδών των εφοπλιστών με αποτέλεσμα ο διατιθέμενος για την διάσωση των επιβατών αριθμός των μελών του πληρώματος να είναι εντελώς ανεπαρκής, η αύξηση των ωρών απασχόλησης των ναυτεργατών για να καλυφθούν οι ελλείψεις με συνέπεια τη μείωση των ωρών ανάπαυσης των πληρωμάτων, οδήγησαν στην ελαχιστοποίηση των επιπέδων ασφάλειας των πλοίων, των επιβατών και των πληρωμάτων.

Είναι η ώρα η έρευνα να προχωρήσει σε βάθος, το μαχαίρι να φθάσει στο κόκαλο και να αναδείξει όλες τις ευθύνες που υπάρχουν, τις συνθήκες που επικρατούν ναυτιλία και ιδιαίτερα στις γραμμές Πάτρας-Ιταλίας και στις γραμμές του Αιγαίου, την τεράστια ασυδοσία από απολαμβάνουν οι εφοπλιστές και οι αρχές που τους καλύπτουν και επί της ουσίας διαπλέκονται μαζί τους.

Αντί επιλόγου, παραθέτουμε την ανακοίνωση που εξέδωσαν για την τραγωδία στο Norman Atlantic αλλά και την απόδοση ευθυνών στους υπεύθυνους, τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, Μαγείρων και Πληρωμάτων ΝαυαγοσωστικώνΡυμουλκών.

Η ανακοίνωση αναφέρει τα εξής:

«Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι το κυνηγητό του κέρδους των εφοπλιστών δεν συμβιβάζεται με τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Όπως έχει αποκαλυφθεί πίσω από τα τραγικά ναυάγια, πυρκαγιές κ.ά. βρίσκονται σοβαρές παραλήψεις της αξιοπλοΐας των πλοίων, με οδυνηρές συνέπειες για τους επιβάτες και τους ναυτεργάτες.

Με την πυρκαγιά που ξέσπασε το ξημέρωμα της Κυριακής 28 Δεκέμβρη 2014, στο γκαράζ του πλοίου «NORMAN ATLANTIC» με ιταλική σημαία, πλοιοκτησίας «VISEMAR DI NAVIGAZIONESRL», έχει ναυλωθεί από την «ΑΝΕΚ», τέθηκε σε κίνδυνο η ζωή των 478 επιβαινόντων στο πλοίο.

Το γεγονός αυτό έχει γεννήσει πολύ σοβαρά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν με ακρίβεια και να ελεγχθεί αυστηρά η τήρηση των κανόνων ασφαλούς ναυσιπλοΐας και προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Πρώτο, ποιες είναι οι πραγματικές αιτίες της πυρκαγιάς, αν λειτούργησαν τα μέσα πυρόσβεσης, αν υπήρχε η αναγκαία στεγανότητα του πλοίου και γιατί δεν έγινε δυνατόν να αντιμετωπιστεί η πυρκαγιά από την αρχή;

Δεύτερο, με δεδομένο ότι κάθε καθυστέρηση σε περίπτωση πυρκαγιάς εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για τη ζωή των επιβαινόντων, γιατί ενώ η πυρκαγιά εκδηλώθηκε στις 4 περίπου το ξημέρωμα της Κυριακής 28 Δεκέμβρη, απομακρύνθηκαν μόνο 150 επιβάτες με σωσίβιες λέμβους και παρέμεινε στο πλοίο μεγάλος αριθμός επιβαινόντων, σε μια περιοχή (ανοικτά της Κέρκυρας) που μπορούν, παρά τις συγκεκριμένες (χωρίς υπερβολές) άσχημες καιρικές συνθήκες, να συμβάλλουν έγκαιρα στην επιχείρηση διάσωσης παραπλέοντα πλοία, πολεμικά πλοία, ρυμουλκά ανοικτής θαλάσσης και ελικόπτερα παντός καιρού;

Τρίτο, Ποιο είναι το ιστορικό του πλοίου, αν είναι μετασκευασμένο οχηματαγωγό, αν δικαιολογείται η παρουσία τόσο μεγάλου αριθμού επιβατών και οχημάτων, αν η οργανική σύνθεση του πλοίου κάλυπτε τις ανάγκες, και αν ήταν επαρκή και λειτούργησαν τα μέσα διάσωσης;

Τέταρτο, Ποιο είναι το ιστορικό των ελέγχων του πλοίου, πως αντιμετωπίστηκαν οι παρατηρήσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια του ελέγχου στις 19 Δεκεμβρίου 2014 από τις Λιμενικές Αρχές στην Πάτρα, που έχουν αναρτηθεί στο σύστημα “EQUASIS” (www.equasis.org), παρατηρήσεις πολύ σοβαρές που αφορούν την αξιοπλοΐα του «NORMAN ATLANTIC».

Σε κάθε περίπτωση η πυρκαγιά που εκδηλώθηκε στο πλοίο «NORMAN ATLANTIC», ο κίνδυνος για τη ζωή των 478 επιβαινόντων και οι όποιες παραλήψεις στην τήρηση των κανόνων ασφαλείας, θέτουν με επιτακτικό τρόπο την άμεση πραγματοποίηση συστηματικού ελέγχου στα επιβατικά πλοία για την τήρηση των κανόνων προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Το πρώτο ζήτημα που προέχει είναι η χρησιμοποίηση όλων των μέσων και τρόπων για τη διάσωση των επιβαινόντων στο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «NORMAN ATLANTIC», δεν χωρά άλλη καθυστέρηση, οι ευθύνες είναι μεγάλες».

Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2014»

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη
Εργατικός Αγώνας