Δηλωμένη πρόθεση της κυβέρνησης, είναι η σύνδεση της επιλογής ειδικότητας των αποφοίτων ιατρικής σχολής, με τον βαθμό του πτυχίου. Βέβαια, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου υγείας, προς το παρόν έχει μόνο εκδηλώσει προθέσεις, μετράει αντιδράσεις, και σε επόμενο χρόνο θα νομοθετήσει.
Σε άρθρο της, η εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» σημειώνει: «Στον σχεδιασμό είναι να μπορεί ο απόφοιτος να έχει περισσότερες επιλογές ανάλογα τον βαθμό του. Εκείνος που αποφοιτά με άριστα θα μπορεί να επιλέξει μεταξύ περισσότερων ειδικοτήτων από εκείνον που αποφοιτά με λίαν καλώς ή καλώς».
https://www.kathimerini.gr/politics/561675256/to–schedio–gia–to–neo–esy–epilogieidikotitas–me–ton–vathmo–toy–ptychioy/
Απέναντι στους σχεδιασμούς αυτούς, φοιτητές της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ έχουν ξεκινήσει την πρωτοβουλία συλλογής υπογραφών. Έως τη στιγμή που αναρτάται στην ιστοσελίδα του Εργατικού Αγώνα το περιεχόμενο της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας, οι συγκεντρωμένες υπογραφές ξεπερνούν τις 300. Το κείμενο στο οποίο υπογράφουν οι φοιτητές είναι το παρακάτω:
Έως τώρα, οι απόφοιτοι των Ιατρικών σχολών της Ελλάδος είχαν ισότιμη πρόσβαση στις λίστες αναμονής των ειδικοτήτων. Ο βαθμός θα μπορούσε να αποτελέσει αντικειμενικό κριτήριο, εάν η αξιολόγηση πραγματοποιούταν βάσει ιδίων συνθηκών για όλους.
- Ωστόσο , μια τέτοια κατάσταση αδιαμφισβήτητα νομιμοποιεί την ύπαρξη κοινωνικών ανισοτήτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι φοιτητές που παράλληλα με τις ιδιαίτερες απαιτήσεις και δυσκολίες που διέπουν την Ιατρική σχολή, εργάζονται. Φυσικό και επόμενο είναι να αποκλείονται από μεγάλο αριθμό ειδικοτήτων, καθώς διαθέτουν λιγότερο χρόνο σε σχέση με τους συμφοιτητές τους και άρα έχουν λιγότερες πιθανότητες να αριστεύσουν σε όλα τα μαθήματα.
- Η έννοια της αξιοκρατίας φαλκιδεύεται και παύει να υφίσταται, όπου ελλοχεύει ο κίνδυνος χρηματισμού. Συγκεκριμένα, οι μεγάλοι βαθμοί δεν θα βρίσκονται απαραιτήτως σε πλήρη αντιστοιχία με το γνωστικό επίπεδο των φοιτητών. Αντιθέτως, το τελευταίο θα βρίσκεται σε αντιστοιχία με μια «τιμή». Προκειμένου, κάποιοι φοιτητές να αυξήσουν τις επιλογές ειδικότητας θα προβαίνουν σε χρηματισμό διεκδικώντας καλύτερο βαθμό.Άπαξ και ο βαθμός συνδεθεί με την αγορά εργασίας, θα μετατραπεί σε εμπόρευμα που θα έχει την δική του αξία. Όσο θα αυξάνεται η ζήτηση , θα αυξάνεται και η τιμή. Έτσι, εξαιτίας της «αγοράς βαθμών» θα «περικυκλωθούν» οι περιζήτητες ειδικότητες από φαινομενικά αρίστους, υποβαθμίζοντας ταυτοχρόνως το σύστημα υγείας. Αυτό το καθεστώς, φυσικά θα ευνοήσει και την ύπαρξη κοινωνικών ανισοτήτων. Ο «πληρωμένος βαθμός» πληρώνεται μόνο από αυτούς που έχουν την οικονομική δυνατότητα να τον αγοράσουν.
- Αν αποτελέσει μοναδικό κριτήριο για την επιλογή ειδικοτήτων ο βαθμός, θα υποβαθμισθεί τελολογικά και το επίπεδο των σπουδών. Για να θεωρηθεί αντικειμενικό κριτήριο, θα πρέπει κάθε χρόνο να υπάρχουν ίδια θέματα εξετάσεων. Φυσικά, οι συνθήκες πάλι θα είναι ανόμοιες για τους φοιτητές κάθε έτους Ιατρικής.
- Το μέτρο αυτό σε κάθε περίπτωση προϋποθέτει την ύπαρξη πανομοιότυπων εξετάσεων και ενιαίο σύστημα αξιολόγησης από την πλευρά των καθηγητών όλων των ιατρικών σχολών της χώρας. ( κατ’ αντιστοιχία με τις Πανελλήνιες εξετάσεις). Εξάλλου, η ισότητα σημαίνει διαφορετική μεταχείριση ανόμοιων καταστάσεων.
- Οι ακαδημαϊκές σπουδές δεν πρέπει να λαμβάνουν βαθμοθηρική διάσταση. Κατά τη διάρκεια τους, ο κάθε φοιτητής θα πρέπει να ανακαλύπτει τις κλίσεις του σε κλάδους της ιατρικής και να εντρυφήσει σε αυτές. Η σύνδεση του βαθμού με την ειδικότητα περιορίζει τον φοιτητή από το να αφιερώσει χρόνο στα μαθήματα που πραγματικά τον ενδιαφέρουν, όπως και το να παρευρίσκεται στις αντίστοιχες εφημερίες, να αναλάβει συναφείς με το αντικείμενο εργασίες, κτλ. Ο περιορισμός έγκειται στο βαθμοθηρικό περιβάλλον που θα δημιουργηθεί και στο μόνιμο άγχος του καλού μέσου όρου.
Ως φοιτητές Ιατρικής και εν δυνάμει επαγγελματίες υγείας, αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη για ισότητα στην διαδικασία επιλογής ειδικοτήτων! Οι φοιτητές και οι φοιτητικοί σύλλογοι, όπως και οι ιατρικοί σύλλογοι όλοι της χώρας, πρέπει να είμαστε σε επαγρύπνηση, ώστε να μην περάσει κάποια τέτοια διάταξη.