Της σύνταξης
To θανατηφόρο εργατικό δυστύχημα που σημειώθηκε στη Ζώνη του Περάματος και τον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, επανάφερε στην επιφάνεια τις συνθήκες κάτω από τις οποίες δουλεύουν οι εργάτες σε ένα κλάδο όπου κυριαρχεί ο σκληρός πυρήνας του μονοπωλιακού κεφαλαίου.
Πρόκειται για έναν κλάδο όπου τα εργατικά ατυχήματα και οι θάνατοι αποτελούν σταθερό κανόνα, εδώ και δεκαετίες, και τα υπερκέρδη των αφεντικών, βάζουν σε δεύτερη μοίρα την ασφάλεια των εργατών.
Αυτή την αντίθεση μπορεί κανείς να την αντιληφθεί εξετάζοντας τα στοιχεία της κερδοφορίας που διατηρούν οι Έλληνες εφοπλιστές και που δείχνει να αυξάνει όλα αυτά τα χρόνια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο στόλος των Ελλήνων εφοπλιστών παραμένει πρώτος στον κόσμο και ξεπερνά χώρες όπως η Ιαπωνία, η ΗΠΑ και η Κίνα.
Σε δημοσίευμα της η γερμανική εφημερίδα «Die Welt» το 2018, επικαλούμενη στοιχεία πλοίων της «Vesselsvalue», αναφέρεται στο γεγονός αυτό, εξηγώντας πως η οικονομική κρίση δεν επηρέασε καθόλου τους Έλληνες εφοπλιστές, καθώς η αξία του στόλου τους φτάνει στα 100 δις δολάρια, ξεπερνώντας ως δύναμη τις ισχυρές χώρες του πλανήτη στον συγκεκριμένο κλάδο. Με βάση τα επικυρωμένα στοιχεία το 2022 η εκτιμώμενη αξία του ανέρχεται στα 160 δισ. δολάρια ΗΠΑ, αποκαλύπτοντας ότι η κερδοφορία τους έχει ανοδική πορεία.
Παράλληλα, σύμφωνα με τα στοιχεία της «Allied Shipbroking», οι επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών για το 2022 υπολογίζεται ότι ξεπέρασαν τα 6 δισεκατομμύρια δολάρια σε μεταχειρισμένα πλοία και αντίστοιχα εισέπραξαν περισσότερα από 5 δισεκατομμύρια δολάρια από πωλήσεις των πλοίων τους.
Το εφοπλιστικό κεφάλαιο εντοπίζεται επίσης να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο και στην διεθνή σκακιέρα, βοηθώντας ακόμη και την Ρωσία να παρακάμψει το εμπάργκο για τον ρωσικό στόλο που είχε επιβληθεί στις 8 Απριλίου λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.
Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως σε άρθρο της Die Welt τον Μάιο σημείωνε πως: «Από την έναρξη του πολέμου στις 24 Φεβρουαρίου φεύγουν καθημερινά από τη χώρα, κατ’ εκτίμηση, 4,5 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου, αξίας 509 εκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με στοιχεία της ναυτικής επιθεώρησης Lloyd’s List. Κατά συνέπεια οι εξαγωγές της Μόσχας παραμένουν στα ίδια επίπεδα, στα οποία κυμαίνονταν πριν από τον πόλεμο. Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, αυτό οφείλεται κυρίως στην Ελλάδα. Τη στιγμή που έμποροι, πετρελαϊκές εταιρείες και εφοπλιστές σε Ευρώπη και Αμερική διακόπτουν κάθε επαφή με τον ρωσικό στόλο, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επεκτείνουν τις συναλλαγές τους με τη Ρωσία».
Βαμμένα με το αίμα των εργατών τα κέρδη των μεγαλοκαπιταλιστών
Τα ανοδικά κέρδη των εφοπλιστών αλλά και συνολικά των μονοπωλιακών ομίλων είναι βγαλμένα από το αίμα των εργατών, καθώς η εργατική τάξη εκτός από το ξεζούμισμα που δέχεται και την εντατικοποίηση της εργασίας της, πληρώνει ακόμη και με την ζωή της την κερδοφορία τους. ΄Έτσι λοιπόν τα εργατικά ατυχήματα και εργοδοτικά εγκλήματα που σημειώνονται τόσο στον εφοπλιστικό κλάδο, αλλά και στο σύνολο της βαριάς βιομηχανίας της χώρας αλλά και στον κλάδο των κατασκευών, είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα περισσότερα θανατηφόρα εργατικά ατυχήματα, κατά το έτος 2020 συνέβησαν στον κλάδο των Κατασκευών (10 ατυχήματα, 24,4%) και ακολούθησαν οι κλάδοι του Χονδρικού και Λιανικού Εμπορίου, Επισκευής Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Μοτοσυκλετών (9 ατυχήματα, 22%) και της Μεταποίησης (8 ατυχήματα, 19,5%).
Συνολικά οι νεκροί εργάτες σε όλη την επικράτεια είναι:
2018, 46
2019, 51
2020, 41
2021, 31
2022, 104
Συγκλονιστικά είναι και τα συνολικά στοιχεία των εργατικών ατυχημάτων, αφού από τα 3.963 ατυχήματα κατά το έτος 2020, τα περισσότερα ατυχήματα συνέβησαν σε Ανειδίκευτους Εργάτες, Χειρώνακτες (1.260 ατυχήματα, 31,8%), αλλά και σε Χειριστές Σταθερών Βιομηχανικών Εγκαταστάσεων, Μηχανημάτων και Εξοπλισμού και Συναρμολογητές (μονταδόροι) (823 ατυχήματα, 20,8%).
Δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι τα εργατικά σωματεία σε όλους κλάδους που «ανθίζουν» τα εργοδοτικά εγκλήματα, έχουν αποκαλύψει με δυναμικό τρόπο τις συνθήκες εργασίας όπου δεν τηρούνται ούτε στο ελάχιστο τα μέτρα ασφαλείας που απαιτούνται, (στην προσπάθεια του ελάχιστου κόστους), με την εργοδοσία να λειτουργεί ασύδοτα για την παραπέρα κερδοφορία της.
Ειδικά στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη τα εργατικά σωματεία κάνουν λόγο για εργοδοτικό προδιαγεγραμμένο έγκλημα, μετά τον τελευταίο νεκρό εργάτη στα καπιταλιστικά κάτεργα. Καταγγέλλουν εντατικοποίηση της εργασίας και κενά στην ασφάλεια που στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές.
Παράλληλα με αφορμή το πρόσφατο έγκλημα με τον θάνατο του εργάτη και τον τραυματισμό των υπολοίπων συναδέλφων τους, δείχνουν πως τα εργατικά ατυχήματα μικρότερα και μεγαλύτερα είναι σχεδόν καθημερινότητα.