Πλήγμα έχει δεχθεί τις τελευταίες μέρες η αμερικανική αυτοβιομηχανία, καθώς οι απεργίες διαρκείας των εργαζομένων στις τρεις μεγαλύτερες πολυεθνικές των ΗΠΑ (Ford, General Motors, Stellantis) τους έχει κοστίσει δισεκατομμύρια σε κέρδη εξαιτίας του παγώματος της παραγωγής.
Το συνδικάτο United Auto Workers (UAW) επέκτεινε σήμερα την απεργία του κατά των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, κατεβάζοντας ρολά σε 38 κέντρα παρασκευής και διανομής ανταλλακτικών της General Motors και της Stellantis σε 20 πολιτείες.
Η Ford δεν αποτελεί στόχο των πρόσθετων απεργιών καθώς η εταιρεία φέρεται να ικανοποίησε ορισμένα από τα αιτήματα του συνδικάτου κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων της τελευταίας βδομάδας, δήλωσε ο πρόεδρος της UAW Σον Φέιν κατά τη διάρκεια διαδικτυακής παρέμβασης προς τα μέλη του συνδικάτου.
«Κάναμε κάποια πραγματική πρόοδο με τη Ford», δήλωσε ο Φέιν. «Έχουμε ακόμη σοβαρά ζητήματα να επεξεργαστούμε, αλλά θέλουμε να αναγνωρίσουμε ότι η Ford δείχνει σοβαρότητα για την επίτευξη συμφωνίας. Με τη GM και τη Stellantis είναι μια διαφορετική ιστορία».
Η GM και η Stellantis, είπε, έχουν απορρίψει τις προτάσεις του συνδικάτου για αυξήσεις στους μισθούς στο ύψος του κόστους διαβίωσης, δικαιότερη κατανομή κερδών και διασφάλιση των θέσεων εργασίας και «θα χρειαστούν σοβαρή πίεση».
Αντί να στοχεύσει περισσότερες μονάδες παραγωγής, η UAW στράφηκε εναντίον κέντρων που διανέμουν ανταλλακτικά στα τμήματα σέρβις των αντιπροσώπων αυτοκινήτων. Η κίνηση αυτή θα μπορούσε να έχει άμεσο αντίκτυπο στους καταναλωτές, εάν οι αντιπροσωπείες δεν έχουν ανταλλακτικά.
Χιλιάδες εργαζόμενοι μπαίνουν στην απεργία
Η UAW δήλωσε ότι στις νέες απεργιακές κινητοποιήσεις συμμετέχουν ακόμη 5.600 εργαζόμενοι, μαζί με τους 13.000 που ξεκίνησαν απεργίες την περασμένη εβδομάδα σε τρία εργοστάσια συναρμολόγησης της Ford, της GM και της Stellantis. Οι αρχικές απεργίες θα συνεχιστούν, δήλωσε το συνδικάτο.
Ο Φέιν πιστεύει ότι το μεγαλύτερο μέρος του λαού στηρίζει τον αγώνα του συνδικάτου και τα δίκαια αιτήματά του. Κάλεσε οποιονδήποτε υποστηρίζει το συνδικάτο – «μέχρι και τον πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών»- να συνταχθεί με τους απεργούς.
Το UAW συνεχίζει να αποφεύγει τη στοχοποίηση εργοστασίων που κατασκευάζουν τα best seller αυτοκίνητα του Ντιτρόιτ, όπως το Ford F-150 και τα αγροτικά Ram της Stellantis, τα οποία αντιπροσωπεύουν τεράστια μερίδια των εσόδων και των κερδών των εταιρειών. Πρόκειται για μια στρατηγική του συνδικάτου για να αυξήσει σταδιακά την απεργιακή πίεση κατά των αυτοκινητοβιομηχανιών. Ωστόσο, η αλυσίδα εφοδιασμού της βιομηχανίας είναι τόσο στενά συνδεδεμένη που ακόμη και το χτύπημα εργοστασίων χαμηλότερου προφίλ μειώνει την παραγωγή.
Πάνω από 1,6 δισ. τα χαμένα κέρδη μέχρι στιγμής
Οι αναλυτές της Deutsche Bank εκτίμησαν την Παρασκευή ότι η GM, η Ford και η Stellantis έχουν χάσει σε παραγωγή περισσότερα από 16.000 οχήματα σε μια βδομάδα σε ένα εργοστάσιο συναρμολόγησης της Ford κοντά στο Ντιτρόιτ, ένα εργοστάσιο της GM στο Wentzville του Μιζούρι και ένα εργοστάσιο της Jeep που διαχειρίζεται η Stellantis στο Τολέδο του Οχάιο. Η Anderson Economic Group, μια συμβουλευτική εταιρεία στο Μίσιγκαν που παρακολουθεί τη βιομηχανία, εκτίμησε την Παρασκευή ότι οι τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν υποστεί οικονομικές απώλειες άνω των 1,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και ορισμένοι από τους προμηθευτές τους επιχειρούν να κάμψουν την απεργία με απολύσεις και άλλα εργοδοτικά μέσα πίεσης. Μέχρι στιγμής, έχουν απολύσει περίπου 6.000 εργαζομένους. Η GM έκλεισε ένα εργοστάσιο στο Κάνσας που έχει εξαρτήματα που σφραγίζονται στο εργοστάσιο του Wentzville.
Παρόλα αυτά, ο αντίκτυπος της απεργίας δεν έχει γίνει ακόμη αισθητός στις αποθήκες αυτοκινήτων σε όλη τη χώρα -θα χρειαστούν πιθανώς μερικές εβδομάδες προτού η απεργία προκαλέσει σημαντική έλλειψη νέων οχημάτων, σύμφωνα με τους αναλυτές. Οι τιμές θα μπορούσαν μπορεί όμως να ανέβουν νωρίτερα εάν η προοπτική μιας παρατεταμένης απεργίας προκαλέσει πανικό στις αγορές.
Η «καυτή» διαπραγμάτευση
Το συνδικάτο μιλάει για τα τεράστια πρόσφατα κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών, καθώς επιδιώκει αυξήσεις μισθών περίπου 36% σε διάστημα τεσσάρων ετών. Οι εταιρείες έχουν δεχτεί να παραχωρήσουν λίγο παραπάνω από το μισό του ποσοστού αυτού. Το UAW έχει και άλλα αιτήματα, όπως η ενιαία 32ωρη εργασία με αύξηση μισθού στο ύψος του 40ωρου, σταθερές συμβάσεις εργασίας και αποκατάσταση των παραδοσιακών συνταξιοδοτικών προγραμμάτων για τους νεότερους εργαζόμενους.
Οι εταιρείες υποστηρίζουν ότι δεν έχουν «την πολυτέλεια» να ικανοποιήσουν τα αιτήματα του συνδικάτου επειδή πρέπει να επενδύσουν τα κέρδη τους σε μια δαπανηρή μετάβαση από τα συμβατικά αυτοκίνητα στα ηλεκτρικά.
Ο Φέιν δήλωσε ότι η Ford έχει συμφωνήσει σε ορισμένες προτάσεις του συνδικάτου, συμπεριλαμβανομένης της αποκατάστασης των αυξήσεων των μισθών στο ύψος του σύγχρονου κόστους διαβίωσης που είχαν καταργηθεί πριν από αρκετά χρόνια, της καλύτερης κατανομής των κερδών και της διασφάλισης των θέσεων εργασίας.
Αντί να διαπραγματευτεί με μία εταιρεία και να δώσει τον τόνο για τις διαπραγματεύσεις με τις άλλες δύο, το UAW διαπραγματεύεται ταυτόχρονα και με τους τρεις γίγαντες του Ντιτρόιτ. Η στόχευση των κέντρων διανομής ανταλλακτικών θα μπορούσε να προκαλέσει γρήγορες ζημιές στη GM και τη Stellantis, δήλωσε ο Daniel Ives, αναλυτής της Wedbush Securities.
«Το UAW πηγαίνει για το χτύπημα στο στομάχι καθώς αυτή η απεργία γίνεται πολύ πιο οξυμένη», δήλωσε ο Ives. Έκανε λόγο για «μια πολύ στρατηγική και ριψοκίνδυνη κίνηση πόκερ από το UAW».
Στις απεργίες συμμετέχει αυτή τη στιγμή λίγο περισσότερο από το 10% των 146.000 μελών της UAW, σύμφωνα με το Associated Press. Αυτό θα κάνει το απεργιακό ταμείο των 825 εκατομμυρίων δολαρίων του συνδικάτου να διαρκέσει περισσότερο, καθώς οι απεργοί θα μπορέσουν να καλυφθούν από αυτό, σχολιάζει το Associated Press.
Με πληροφορίες από το Associated Press