Εργατικός Αγώνας

Τοπική Αυτοδιοίκηση στο έλεος αντιδημοκρατικών νόμων

Γράφει ο Παναγιώτης Παπακωνσταντινόπουλος

Οι δημοτικές και περιφερειακές εκλογές που θα γίνουν στις 8 Οκτώβρη του 2023 θα γίνουν με το σύστημα της ενισχυμένης αναλογικής και με δύο γύρους εκτός και κάποιος συνδυασμός πάρει το 43% και εκλέγεται από τον πρώτο γύρο.
Οι δημοτικές και περιφερειακές αρχές  που θα αναδειχθούν από τις εκλογές θα έχουν πλήρη πενταετή θητεία, η οποία θα ξεκινήσει την 1η Ιανουαρίου.

-Προβλέπεται όριο 3% για το δικαίωμα εκλογής δημοτικού ή περιφερειακού συμβούλου, το οποίο είναι ανεξάρτητο από τον αριθμό των μελών του κάθε συμβουλίου .
-Εξασφαλίζεται η εκλογή των 3/5 των μελών του συμβουλίου στον νικητή των εκλογών, στον πρώτο συνδυασμό.
-Μειώνονται οι έδρες στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια.
-Επανέρχεται το ενιαίο ψηφοδέλτιο δήμων και κοινοτήτων δηλαδή καταργείται η ξεχωριστή κάλπη για τις κοινότητες.  Πρέπει οι συνδυασμοί να καταφέρουν να «κατεβάσουν» ψηφοδέλτια στο 80% των κοινοτήτων.

Το δίκαιο σύστημα της απλής αναλογικής που καταγράφει επακριβώς την βούληση του εκλογικού σώματος ανήκει στην ιστορία ,αφού η χώρα και οι τοπικές κοινωνίες δεν αντέχουν τόση δόση δημοκρατίας!

Οι τοπικές εκλογές του 2019  έγιναν με το σύστημα της απλής αναλογικής ,όχι όμως της γνήσιας  αφού έγιναν με τον εκβιαστικό δεύτερο γύρο .
Πριν δοκιμαστεί η απλή αναλογική αμέσως μετά τις εκλογές βασικές δραστηριότητες του δημοτικού συμβουλίου μεταβιβάστηκαν στις Οικονομικές Επιτροπές και τις Επιτροπές Ποιότητας Ζωής στις οποίες ο δήμαρχος είχε τα 3/5 των μελών που σε καμία περίπτωση δεν αντιστοιχούσε αυτή η αναλογία με την πραγματική αποτύπωση του εκλογικού σώματος.
Τέτοιες αρμοδιότητες μεταξύ πολλών άλλων ήταν  η κατάρτιση προϋπολογισμών, ισολογισμών ,νομικών προσώπων και  επιχειρήσεων, η απόφαση για την υποβολή αιτημάτων του πάσης φύσεως προσωπικού, η απόφαση για την έγκριση των όρων και την σύναψη κάθε είδους προγραμματικών συμβάσεων, η απο φαση για χρηματοδότηση κοινωφελών επιχειρήσεων κ.α
Ακόμα άλλαξετην θητεία αυτών των οργάνων από μονοετή σε διετή.
Αποτέλεσμα αυτών των αντισυνταγματικών διατάξεων των νόμων του Θεοδωρικάκου ήταν το δημοτικό συμβούλιο να χάσει όλες σχεδόν τις βασικές αρμοδιότητες και από κυρίαρχο όργανο που έπρεπε να είναι ,πήρε  δευτερεύοντα ρόλο αφού  τον κύριο ρόλο απέκτησαν η οικονομική επιτροπή αλλά και η επιτροπή ποιότητας ζωής που ο δήμαρχος είχε μια “κάλπικη “ πλειοψηφία και περνούσε άνετα όλα τα μεγάλα θέματα χωρίς να ρωτήσει το δημοτικό συμβούλιο!
Όμως ο δημότης ψήφισε στις εκλογές δημοτικό συμβούλιο που στην ουσία το κατάργησε η κυβέρνηση με τις αποφάσεις του υπουργού της.
Και αφού λειτούργησαν  με αυτό τον αντιδημοκρατικό και αντισυνταγματικό τρόπο οι δήμοι και οι περιφέρειες ,κοντά στο τέλος της θητείας τους η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματικές τις διατάξεις Θεοδωρικάκου.
Έρχεται μετά η κυβέρνηση στο παρά πέντε της λήξης της θητείας τους ,να “συμμορφωθεί” με την απόφαση του ΣτΕ και με τροπολογία στο νομοσχέδιο για την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση να προχωρήσει στην εκ νέου μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων αυτών στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια στη βάση του γενικού τεκμηρίου αρμοδιότητας .
Ένα άλλο κωμικό της ιστορίας αυτής είναι ότι η θητεία των οργάνων αυτών, δηλαδή Οικονομικής Επιτροπής και Επιτροπής Ποιότητας Ζωής επανέρχεται πάλι σε μονοετή από διετή ,αλλά επειδή η θητεία τους λήγει εντός του έτους ,με μεταβατική ρύθμιση στην ίδια τροπολογία ,η αλλαγή αυτή θα ισχύσει για τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές της επόμενης περιόδου!
Άλλη αντιδημοκρατική εκτροπή για τους προέδρους τώρα των κοινοτήτων που βγάζει μάτια !
Οι εκλογές του 2019 έγιναν με τον νόμο που έλεγε ότι η εκλογή προέδρου δημοτικής κοινότητας άνω των 300 κατοίκων  έπρεπε να γίνει από  το σύνολο των μελών του συμβουλίου, μεταξύ των δύο πρώτων  συμβούλων των δυο πρώτων κατά σειρά εκλογής συνδυασμών .
Δηλαδή ήταν μια εσωτερική διαδικασία μεταξύ των μελών του κοινοτικού συμβουλίου.
Να διευκρινιστεί ότι οι συνδυασμοί στις κοινότητες είχαν συγκροτηθεί από τοπικές διαδικασίες και δεν ανήκαν τυπικά τουλάχιστον σε κανένα κεντρικό συνδυασμό που θα διεκδικούσε και την δημοτική εξουσία.
Ήταν τοπικοί συνδυασμοί με καμία σύνδεση με τις δημοτικές παρατάξεις που θα έπαιρναν έδρες στο δημοτικό συμβούλιο.
Με αυτό το νόμο οι δημότες πήγαν στις κάλπες  .
Όμως ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ κατά αντισυνταγματικό τρόπο ,αλλάζει ο τρόπος εκλογής προέδρων με τις ρυθμίσεις Θεοδωρικάκου και πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου άνω των 300 κατοίκων εκλέγεται ο πρώτος σε σταυρούς  σύμβουλος του πρώτου σε ψήφους συνδυασμού στις εκλογές του 2019.
Μ ε αυτό τον κατάφωρα αντισυνταγματικό τρόπο ,αφού δεν επιτρέπονται αλλαγές μετά την ετυμηγορία των δημοτών, λειτούργησαν τα κοινοτικά συμβούλια για τέσσερα σχεδόν χρόνια και “ανακαλύπτει “ το Συμβούλιο Της Επικρατείας την αντισυνταγματικότητα των ρυθμίσεων Θεοδωρικάκου!
Ερχεται τώρα η κυβέρνηση την Μ.Τρίτη 11 Απρίλη να ψηφίσει τον ν. 5043 /2023 που λέει ότι η εκλογή των προέδρων των κοινοτικών συμβουλίων πρέπει να γίνει με τον τρόπο που έλεγε ο νόμος που έγιναν οι εκλογές, δηλαδή μεταξύ των δύο πρώτων συμβούλων των δυο πρώτων συνδυασμών συμμορφούμενη με την απόφαση του ΣτΕ και καλεί όλα τα τοπικά συμβούλια να έχουν ολοκληρώσει την διαδικασία αλλαγής της σύνθεσης τους μέχρι τις 28 Απριλίου του 2023  για να λειτουργήσουν πλέον μέχρι τις 3112/2023 δηλαδή για τους επόμενους 8 μήνες όπως έπρεπε να είναι από τις αρχές της θητείας τους .
Δηλαδή λειτούργησαν αντισυνταγματικά 40 μήνες και πρέπει να λειτουργήσουν συνταγματικά για τους επόμενους 8 μήνες!
Ο αντιδημοκρατικός κατήφορος για τα κοινοτικά συμβούλια συνεχίζεται και με τον νέο νόμο για τις δημοτικές εκλογές του Οκτώβρη του 2023.
Σε αυτές στις δημοτικές κοινότητες σύμφωνα πάντα με τον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο 5043/2023
στις δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό άνω των 2000 κατοίκων που εκλέγονται πενταμελή, ενδεκαμελή και δεκαπενταμελή τοπικά συμβούλια  ανάλογα με τον πληθυσμό, πρόεδρος εκλέγεται ο πρώτος σε σταυρούς σύμβουλος του συνδυασμού του δημάρχου .
Οι έδρες δεν κατανέμονται αναλογικά και ο συνδυασμός του δημάρχου θα εκλέγει τα 3/5 του συμβουλίου των κοινοτήτων αυτών και ας μην είναι πρώτος ο συνδυασμός του δημάρχου (!).
Η αποθέωση της δημοκρατίας και της “ισοτιμίας “ της ψήφου!
Με τον ίδιο νόμο προβλέπεται ότι στις προσεχείς δημοτικές εκλογές οι κοινότητες με πληθυσμό πάνω από  200 κατοίκους μέχρι 2000 κατοίκους θα εκλέγουν 3 μελή συμβούλια και πρόεδρος θα ορίζεται ο πρώτος σε σταυρούς προτίμησης υποψήφιος του συνδυασμού που συγκέντρωσε στον πρώτο γύρο  την απόλυτη ή σχετική πλειοψηφία.

Σε κοινότητες κάτω των 2000 κατοίκων βγάζει πρόεδρο ο πρώτος συνδυασμός ,ανεξάρτητα ποιας δημοτικής παράταξης είναι ,του δημάρχου ή άλλης ,αρκεί να πλειοψηφήσει .
Πάνω όμως από 2000 πρέπει να είναι του δημάρχου!
Ποια  λογική το λέει ότι αν είσαι κάτοικος μιας μεγάλης κοινότητας ,θα βγάζεις πρόεδρο με άλλο τρόπο από τον τρόπο που βγάζει μια μικρή  κοινότητα;

Πρέπει να σημειωθεί ακόμα ότι πάντα με τον ίδιο νόμο ,τριμελή συμβούλια εκλέγονται  με πληθυσμό πάνω από 200 κατοίκους ενώ πριν ήταν πάνω από 300 κατοίκους .
Όπως είναι γνωστό με τον νέο νόμο οι παρατάξεις για να πάρουν μέρος στις εκλογές είναι υποχρεωμένες να καταθέσουν συνδυασμό στο 80% των κοινοτήτων ,αφού οι συνδυασμοί στις κοινότητες πρέπει να ανήκουν σε κάποια παράταξη δηλαδή σε κεντρικό συνδυασμό και όχι όπως πριν που ήταν καθαρά τοπικοί συνδυασμοί.
Μ ε την ρύθμιση αυτή για τριμελή πάνω από 200 και όχι  πάνω από 300 ανεβάζει ακόμα περισσότερο τον αριθμό των απαιτούμενων υποψηφίων  στις κοινότητες  201-300 κατοίκους και αντί για ένας υποψήφιο τώρα πρέπει να βρεθούν τρείς .
Και αυτό δεν είναι τυχαίο αφού βάζουν μεγαλύτερα εμπόδια για κατάρτιση συνδυασμών σε κινήσεις που δεν έχουν τα μεγέθη των συνδυασμών που προέρχονται από τα μεγάλα κόμματα της εξουσίας που έχουν τα διάφορα στηρίγματα, όπως  οικονομικά ,πολιτικά ,διαπλοκές πάσης φύσεως και πρωταγωνιστούν σε τοπικό επίπεδο .
Τα παραπάνω άκρως αντιδημοκρατικά και παράλληλα κωμικά, είναι επινοήσεις  πονηρών εγκεφάλων που εφευρίσκουν τρόπους για να αλώσουν την τοπική αυτοδιοίκηση και να αφήσουν τους  δημάρχους -υπηρέτες των αντιλαϊκών πολιτικών να κάνουν “ανενόχλητοι “την δουλειά τους .
Θέλουν η λειτουργία και η χρηματοδότηση της τοπικής αυτοδιοίκησης να ευθυγραμμίζεται με τις ανάγκες και τις προτεραιότητες των επιχειρηματικών ομίλων και όχι με τις ανάγκες των δημοτών .

Η τοπική αυτοδιοίκηση με τις μνημονιακές πολιτικές ΣΥΡΙΖΑ ,Νέας Δημοκρατίας  έχει στερέψει από πόρους αφού η  χρηματοδότηση μειώθηκε κατά 65% ,ενώ αρκετά δις από τα οφειλόμενα δεν της αποδίδονται από την κεντρική εξουσία και ο δημότης πληρώνει τα σπασμένα μέσω της τοπικής  φοροληστείας.
Καλοί υπηρέτες στην εφαρμογή αυτών των πολιτικών είναι οι δήμαρχοι που στηρίζουν αυτές τις πολιτικές .

Ο λαός μπορεί να τους αλλάξει τα σχέδια και να κάνει κουρελόχαρτα τους αντιδημοκρατικούς τους νόμους στηρίζοντας κινήσεις αριστερών ,κομμουνιστικών και γενικά προοδευτικά δυνάμεων .

Μπορεί να καταφέρει  αλλαγή των συσχετισμών και  ανατροπή της σημερινής κατάστασης στην τοπική Αυτοδιοίκηση .

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη
Εργατικός Αγώνας